KPN stopt met ISDN, en nu?

Wat is ISDN?
ISDN in een vorm van digitale telefonie die populair was eind vorige eeuw, doordat de techniek ervoor zorgde dat er met een enkele aansluiting meerdere telefoongesprekken tegelijk gevoerd konden worden. Vooral voor bedrijven was dat natuurlijk aantrekkelijk om een dergelijke aansluiting aan te leggen. De aansluiting gebruikt een digitaal signaal en kan nu in tegenstelling tot 20 jaar geleden vrij gemakkelijk zelf aangesloten worden. Nog steeds maken veel bedrijven gebruik van ISDN, maar binnenkort komt hier een eind aan in Nederland.
ISDN maakt plaats voor VoIP
In September heeft KPN aangekondigd te zullen stoppen met het aanbieden van ISDN vanaf September 2019. Het 18-jaar oude netwerk gaat het huis uit bij het telecombedrijf. Met nieuwere technieken zoals VoIP (Voice over IP) is het gemakkelijker op afstand problemen op te lossen, terwijl de vaste kosten voor een bedrijf lager zijn dan die van ISDN. VoIP maakt, in tegenstelling tot ISDN, gebruik van een internetverbinding. Doordat VoIP een internetverbinding gebruikt in plaats van een telefooncentrale, behoudt de telefoon hetzelfde nummer, ook op andere locaties. Ook kunnen er net als bij ISDN meerdere telefoonnummers gebruikt worden. Bij ISDN is dit echter gelimiteerd tot 2 of 30 telefoonnummers per aansluiting, afhankelijk van het type ISDN. Bij VoIP is er geen limiet op het aantal nummers, zolang de internetverbinding maar goed genoeg is.
Gebruik je nog ISDN?
Als je nog ISDN gebruikt is er geen reden voor paniek, maar aangezien er nog maar 9 maanden te gaan zijn is het wellicht wel verstandig om tijdig over te stappen. Afhankelijk van de situatie zijn er verschillende mogelijkheden om over te stappen naar VoIP. Niet alleen kunt je hiermee gebruik blijven maken van de telefonische diensten die je gewend bent, maar doordat deze telefoondienst via je internetverbinding gaat, bespaar je vaak een hoop geld. Zo is er geen telefooncentrale meer die gebouwd of onderhouden hoeft te worden, maar nog belangrijker; je betaalt niet per seconde. Omdat je bedrijf al een internetverbinding heeft, hoef je je ook geen zorgen te maken om aansluitkosten. VoIP heeft verder ook nog het voordeel dat er een vast bedrag per maand per medewerker betaald wordt. Dat betekent dus geen verassingen op de telefoonrekening aan het eind van de maand. Daarnaast kun je met VoIP naar boven of naar beneden schalen aan de hand van het gebruik. Dit gaat snel en gemakkelijk, waardoor je dus nooit meer betaalt dan er gebruikt wordt.
Over de telefoon of onder het genot van een bakje koffie leggen we graag uit wat de opties voor jouw bedrijf zijn, bel ons op 071-7114641 of klik hier voor onze contact gegevens.
Deel dit bericht
Bart kan jou op het gebied van VoIP verder helpen
Wil jij onbezorgd en overal bereikbaar zijn? Bart weet alles van Voice over IP, bellen en gebeld worden op je mobiel met je vaste nummer, of complexe telefooncentrales in de cloud.
Heb je een vraag voor Bart?
